Badanie wykazało pogorszenie jakości wyników wyszukiwania – winą obarczana sztuczna inteligencja

badanie wykazalo pogorszenie jakosci wynikow wyszukiwania wina obarczana sztuczna inteligencja

Najnowsze badania pokazują, że jakość wyników wyszukiwania w Google i innych wyszukiwarkach obniżyła się, a jedną z przyczyn tego stanu rzeczy może być sztuczna inteligencja i narzędzia takie jak ChatGPT.

Jakość wyszukiwania Google pod lupą naukowców

Naukowcy z Uniwersytetu w Lipsku, Uniwersytetu Bauhaus w Weimarze oraz Centrum Analizy Danych Skalowalnych i Sztucznej Inteligencji postanowili przyjrzeć się, jak zmienia się jakość wyników wyszukiwania. Wyniki ich rocznego eksperymentu nie napawają optymizmem. Okazuje się, że nie tylko Google, ale i inne popularne wyszukiwarki, jak Bing czy DuckDuckGo, mogą oferować użytkownikom treści niższej jakości. Zaobserwowano zwłaszcza wzrost ilości spamu SEO, czyli treści zoptymalizowanych pod kątem wyszukiwarek internetowych, które jednak nie dostarczają wartościowej informacji.

W badaniu zwrócono uwagę na trend wykorzystywania narzędzi sztucznej inteligencji do tworzenia treści. ChatGPT od OpenAI, będący jednym z najbardziej popularnych narzędzi tego typu, przyczynił się do wzrostu treści o niskiej jakości. To zjawisko nie tylko wpływa na jakość informacji dostępnych w internecie, ale także stawia pod znakiem zapytania skuteczność istniejących algorytmów wyszukiwania.

SEO i AI – duet doskonały?

Optymalizacja pod kątem wyszukiwarek (SEO) od dawna jest kluczem do sukcesu stron internetowych w pozyskiwaniu ruchu. Jednak coraz częściej treści zoptymalizowane SEO nie są synonimem wartościowych informacji. Narzędzia AI, takie jak ChatGPT, umożliwiają szybkie generowanie treści, które mogą wydawać się na pierwszy rzut oka skrojone na miarę zapytań użytkowników wyszukiwarki. W rezultacie internet zalewany jest przez artykuły i posty, które są uproszczone, powtarzalne i potencjalnie generowane przez sztuczną inteligencję.

  • Treści generowane przez AI mogą wprowadzać użytkowników w błąd.
  • Brak unikalnych i przemyślanych treści osłabia wartość internetu jako źródła informacji.

Google w obliczu wyzwania

Google, jako lider wśród wyszukiwarek internetowych, również wykorzystuje AI do generowania wyników wyszukiwania i filtrowania treści. Projekty takie jak Google Bard mają na celu usprawnienie procesu wyszukiwania, jednak nie są wolne od wyzwań związanych z jakością treści. Niemniej, firma zdaje sobie sprawę z rosnącego problemu i pracuje nad doskonaleniem swoich algorytmów, aby w przyszłości użytkownicy mogli otrzymywać bardziej wartościowe i trafne wyniki wyszukiwania.

W obliczu tych wyzwań, Google podejmuje działania mające na celu walkę z treściami niskiej jakości. Poprawa algorytmu wyszukiwania to skomplikowane zadanie, ale kluczowe dla utrzymania pozycji lidera na rynku wyszukiwarek. Polega to nie tylko na filtracji spamu SEO oraz treści niskiej jakości generowanych przez AI, ale również na promowaniu unikalnych i wartościowych zasobów internetowych.

Wnioski płynące z badania są jasne: zarówno twórcy treści, jak i firmy technologiczne stoją przed wyzwaniem dostosowania się do nowych realiów, w których sztuczna inteligencja odgrywa coraz większą rolę w internecie. Wymaga to zarówno innowacji technologicznych, jak i zwiększenia świadomości wśród twórców treści na temat konieczności dostarczania wartościowych informacji.

Udostępnij ten artykuł
Link do skopiowania
Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Warto również przeczytać

Polecenia dzięki którym efektywnie wykorzystasz ChatGPT

exai darmowy ebook z promptami