Wykorzystanie sztucznej inteligencji w celach wojskowych zyskuje na znaczeniu. Armia Stanów Zjednoczonych przetestowała możliwości bojowe AI, korzystając z popularnej gry Starcraft II.
Wykorzystanie AI przez armię USA
Amerykańska armia skorzystała z zaawansowanych technologii sztucznej inteligencji podczas niedawnych nalotów na Bliskim Wschodzie. AI miała kluczowe zadanie w identyfikacji celów dla bombowców i myśliwców, które przeprowadzały ataki w Iraku i Syrii. Sztuczna inteligencja została również wykorzystana do lokalizacji wyrzutni rakiet należących do bojowników w Jemenie. Wykorzystanie AI nie ograniczało się jedynie do lokalizacji celów, lecz obejmowało również wsparcie w planowaniu ataków i wyborze stosowanej broni. Ważnym aspektem było to, że AI była stale kontrolowana przez człowieka i nie podejmowała żadnych samodzielnych decyzji operacyjnych. Ludzie na bieżąco weryfikowali zalecenia dotyczące działań bojowych.
Testowanie AI w grach wideo
Badania nad wykorzystaniem AI w strategiach wojskowych zyskały nowy wymiar dzięki wykorzystaniu gier wideo, takich jak Starcraft II. Naukowcy z Laboratorium Badawczego Armii Stanów Zjednoczonych wykorzystali platformę OpenAI do testowania umiejętności planowania bitwy przez sztuczną inteligencję. Poprzez symulację konfliktów w środowisku gry, badacze mogli ocenić skuteczność AI w zarządzaniu jednostkami wojskowymi i strategii działania na polu bitwy.
W niedawnym eksperymencie przygotowano scenariusz z ograniczonymi jednostkami wojskowymi i pełną wiedzą o terenie. Chatboty AI, bazujące na modelach GPT-4 Turbo i GPT-4 Vision, miały za zadanie zniszczyć wszystkie siły wroga i zająć kluczowy punkt na mapie. Wykorzystanie gier wideo do testowania AI pozwoliło na bezpieczne i kontrolowane środowisko, w którym można ocenić potencjał sztucznej inteligencji w planowaniu taktycznym i strategicznym.